Challenge 6

#WeerterIVNNatuurChallenge

#MIDNIGHTMADNESS

Wanneer de lichten uit gaan, passen je zintuigen zich aan. Je ziet minder dus logischerwijs maak je meer gebruik van je reuk, gehoor en tast. Dus zoek een donkere plek bij jou in de buurt op en ervaar hoe je zintuigen zich aanpassen. Ontdek de natuur die ‘s nachts tot leven komt en ervaar de mysterieuze sfeer. Durf jij de Challenge aan om in het donker naar buiten te gaan?

Natuurgebieden zijn niet toegankelijk na zonsondergang, maar in je eigen tuin of park valt genoeg te ontdekken! Ga op pad met een zaklantaarn en ontdek de wereld van planten en dieren in het donker.

Tips

  • Probeer je wandeling zo donker mogelijk te houden, maar neem voor de zekerheid wel een zaklamp mee. Of gebruik die op je telefoon.
  • Concentreer je op je reuk, gehoor en tast. Wat hoor, ruik en voel je allemaal? Wat is er anders dan overdag?
  • Zoek je extra nachtelijke inspiratie? Bekijk dan de inspiratiegids van Nacht van de Nacht.

Wat doet het met je?

In de nacht naar buiten gaan is niet alleen een ervaring voor je zintuigen, het is ook een goede activiteit voor het slapen gaan. We kijken tegenwoordig steeds meer naar felle schermen (telefoon, tablet, computer, TV), ook vlak voor we naar bed gaan. Dit kan het in slaap vallen lastiger maken. Laat je lichaam alvast wennen aan het donker en ervaar hoe je een stuk makkelijker in slaap valt zodra je weer in je bed ligt.

 

We zijn super nieuwsgierig naar jouw avonturen, vondsten en belevenissen. Deel je ze met ons? Gebruik dan #WeerterIVNnatuurchallenge 

 

Volg Heerlijk Weert op Facebook  en Instagram voor meer inspiratie en neen zeker ook een kijkje op de facebook pagina van onze stads ecoloog Renata Bruinsma.

Ook op de website van IVN Natuureducatie en op facebook IVN Natuur Educatie vind je meer leuke challenges en ook andere boeiende informatie en weetjes. En de lokale Weerter IVN facebook vind je hier

Waarom deze Challenge en waarom nu?

In de wintermaanden zijn we geneigd om vaker naar binnen te gaan, een spel te spelen of lekker met een dekentje op de bank voor de tv te kruipen. Heel gezellig en ook goed om letterlijk en figuurlijk aandacht te hebben voor ‘binnen’, maar het is ook belangrijk om voldoende naar buiten te blijven gaan. Zeker in deze coronacrisis – waarin we al veel tijd aan huis gekluisterd zijn - kunnen we wel wat ideeën gebruiken om naar buiten te gaan. Onderzoek toont aan dat als je 120 minuten per week in de natuur bent, dat ontzettend veel gezondheidsvoordelen biedt. Het is goed voor je creativiteit, ontspanning, fysieke fitheid, concentratie en stemming!

Blijf gezond

Doe de challenges natuurlijk #coronaproof, houd voldoende afstand van anderen... en houd je aan de RIVM richtlijnen. #staysafe #blijfgezond #zorgvoorelkaar