Challenge 5

#WeerterIVNNatuurChallenge

#RAINMEDITATION

Je wilt naar buiten, maar jakkes het regent… en dat in deze nare tijd van lock down.  Toch kan regen juist fijn en rustgevend werken. Dus daag je zelf uit en ga juist naar buiten wanneer het regent. Maak een mindfulnesswandeling waarbij je bewust focust op wat je ruikt, hoort en ziet.

Hoe wandel je mindful?

  • Pak je regenjas en/of paraplu, stap de deur uit en adem een aantal keer rustig in en uit. Zo kom je met je aandacht in het hier en nu. Ga daarna lekker wandelen.
  • Wat ruik je allemaal? De regen zorgt voor andere geuren buiten.
  • En wat hoor je? Luister naar het tikken van de regen op je paraplu of capuchon en de voetstappen van mensen in de plassen.
  • Kijk om je heen, wat doet de regen met de natuur?
  • Geniet van de regen en waardeer het, want regen is hartstikke belangrijk voor onze mooie natuur.

Wat doet het met je?

De geur en het geluid van regen werkt kalmerend. Het vallen van de druppels op je paraplu of regenkleding kan zelfs bijna hypnotiserend werken. Tijdens de regen is de lucht ook frisser, regendruppels nemen namelijk een heleboel vervuilende stoffen mee in hun val naar de grond. Daarnaast gaan veel mensen zo snel mogelijk naar binnen als het regent, hierdoor is het een stuk rustiger buiten. Wandelen in de regen is daarom de perfecte manier om te ontstressen.

Kijk de Rainmeditation vlog:

https://youtu.be/G3aAnlgJhuw

 

We zijn super nieuwsgierig naar jouw avonturen, vondsten en belevenissen. Deel je ze met ons? Gebruik dan #WeerterIVNnatuurchallenge 

 

Volg Heerlijk Weert op Facebook  en Instagram voor meer inspiratie en neen zeker ook een kijkje op de facebook pagina van onze stads ecoloog Renata Bruinsma.

Ook op de website van IVN Natuureducatie en op facebook IVN Natuur Educatie vind je meer leuke challenges en ook andere boeiende informatie en weetjes. 

Waarom deze Challenge en waarom nu?

In de wintermaanden zijn we geneigd om vaker naar binnen te gaan, een spel te spelen of lekker met een dekentje op de bank voor de tv te kruipen. Heel gezellig en ook goed om letterlijk en figuurlijk aandacht te hebben voor ‘binnen’, maar het is ook belangrijk om voldoende naar buiten te blijven gaan. Zeker in deze coronacrisis – waarin we al veel tijd aan huis gekluisterd zijn - kunnen we wel wat ideeën gebruiken om naar buiten te gaan. Onderzoek toont aan dat als je 120 minuten per week in de natuur bent, dat ontzettend veel gezondheidsvoordelen biedt. Het is goed voor je creativiteit, ontspanning, fysieke fitheid, concentratie en stemming!

Blijf gezond

Doe de challenges natuurlijk #coronaproof, houd voldoende afstand van anderen... en houd je aan de RIVM richtlijnen. #staysafe #blijfgezond #zorgvoorelkaar